18.12.2013.
Ove godine sam na
letovanje išla preko Višegrada i Trebinja.
Htela sam da po
treći put vidim ćupriju na Drini, da je doživim na jedan nov, odrastao, način
jer sam tuda hodila samo na đačkim ekskurzijama.
Tadašnja deca su,
za razliku od današnje, imala gde da odu i šta da vide! Kozaru, Romaniju,
Sutjesku, Neretvu, Višegrad, Postojnu, Ljubljanu... Koja je posle mog Novog
Sada, pamtim je, najlepši grad bivše nam
Domovine...
Išli smo u
Sarajevo, Foču ... Gde se naša školska drugarica nesrećno zaljubila u nekog
lika, Leopoldom smo ga zbog kose nazvali,
a pošto je učiteljska ćerka bila, zbog njenog plakanja i cviljenja, malo
je falilo da ostanemo tamo još deset dana dok se ne reši problem te nesrećne
ljubavi!
Višegrad još jednom, na moju sreću! U prvom srednje, kada sam ja imala svoje
blistave trenutke plakanja sa jednim domaćinom, od koga sam se teško rastala i
godinama nakon toga, pisma sa njime razmenjivala. Znala sam ja i tada Andrića,
ali onako, površno...
Nešto malo posle
“Aske” slutila njegovu nameru kojom će na čudesne puteve da me odvede i navede, svojim volšebnim jezikom.
Tada mi je Ćuprija bila samo jedna lepa građevina, fascinantna u svojoj
postojanosti svih ovih vekova, od kako Mehmed pašu zabole ona tanka linija u
grudima, sećanje na zahuktalu Drinu viđenu uplašenim dečijim očima, preko koje
se ne može čak ni kada si majčinskom ljubavlju gonjen da vratiš čedo koje ti
odvode, odnose u sepetu okačenom o konjska pleća...
Sve do letos...
* * *
Moj sin Maksim, moj
jedinac, prvenac i sve moje na svetu,
zbog tih sepeta je zavoleo čitanje i knjige. Naravno, kao i sve u mom
životu, i to bi sasvim slučajno i nenamerno...
Možda je tada
četiri godine imao...
Sećam se, otac mu
je još bio tu, živ, ne i zdrav, već pojeden bolešću koja ga pravi biljkom,
svakog dana sve više i više..
Ne možeš se sa
njome boriti. Ljudi uvek pitaju kako se ne može? Kako ljudi koji u kolicima
invalidskim ostanu volju za životom sačuvaju? Zaboravljajući da nesretna duša
leka nema, od pamtiveka bilo i biće! Sećam se zvuka njegovih prstiju po klaviru
i svih tužnih , onih jezivih molova, koji nikako ne slute na dobro, nikako...
Ja ležim, čitam
“Ćupriju”, po ko zna koji put...
Ne čitam je, nego
već napamet nalazim mesta koja volim, priče koje znam u reč, ali hoću ponovo da
mi to Ivo opriča. Zato ja to čitanje
nanovo, onoga što već znate, „opročitavanjem“ zovem.
Znaju to svi
istinski ljubitelji lepe reči, koji opročitavanje često praktikuju. Ali ne
znaju da sam smislila tu kovanicu, da bih objasnila nekim posetiocima moje
sobe, zašto uvek jedne te iste knjige stoje pored mog uzglavlja?!
Ja čitam, a Maksim
pored mene leži, sedi , igra se...
Malo dremka i sluša
muziku. Samo sluša...
Nikada nije prišao
ni blizu klaviru, kao sva ostala deca koja su dolazeći u našu kuću, uvek po
pravilu, čim ga ugledaju odmah bi malo da po dirkama lupaju, uživajući
beskrajno u besomučnom mučenju umetnosti...
A od mog Medana , gledam, meso otpada od jada i nemoći! Tek posle očeve
smrti, jedan dan se uspentrao na klavirsku
stolicu, podigao poklopac koji mesecima
nije bio otvaran, postavio rukice u genetski zapamćen, početni položaj...
Ja ga gledam,
zaprepaštena!
„Mama, šta misliš
da li bih ja mogao nešto da iskomponujem na ovome?!“
Već tada sam ga
pustila na milost i nemilost toj mojoj večitoj, a nikako izjednačenoj u
snagama, suparnici – muzici! Jesam pokušala sve što sam mogla da ga skrenem sa
tog puta, da ga otrgnem iz njenog grčevitog zagrljaja i vratim ga među običan,
normalan svet koji čvrsto stoji na zemlji, sa oba, poželjno, ravna tabana radi
boljeg pričvršćivanja za podlogu, pokazivala mu izvode žiro računa kada je osam
godina imao... Matematičara bih ja od njega!
Sve je odmah
skontao...
*Obožavam ovu reč koju su izbeglice '90-ih
donele u Novi Sad, nekako me osvojila!*
... duguje,
potražuje, priliv, odliv novca...
Neki dan o
knjigovodstvu pričamo. Još se Maksim toga seća i taj čudesni mehanizam kao svoj
zna: Kako se pravi
bilansna ravnoteža, pamti klase koje se koriste u knjigovodstvu i zna šta je
dobit iz Bilansa uspeha, a šta pravo stanje stvari iz Bilansa stanja.
Jer, uspeh je
dobiti ono što želis, ali je prava sreća samo voleti ono što imaš!
Učila ga kako se
kucaju ekseri, menjaju osigurači, davala mu metlu u ruke da čisti... Jednom je
čak odneo u šupu veći broj gajbi sa drvima, ali zalud sve! Godine prolaze, on
muziku sve više voli...
Sada je potpuno
njen, skroz ga je zgrabila, omotala sve svoje pipke oko njega i ne pušta! Tako
mi je i njegovog oca uzimala svakodnevno, preljubnica bez morala, služila se
najprljavijim sredstvima kurvi, ali onih pravih! Ne onih što rabotu tu za novac rade, ne! One samo
svoj posao gule, koji nekome dobro čini, tako obezbeđujući sebi hleb , bez namere da ti naškode!
Ove druge, istinske
i prave kurve, zavode te sa zlom namerom
i ciljem, uvlačeći ti se pod kožu, polako i neprimetno, samo čekajuci momenat
kada će biti bezbedno smeštene u tvojoj utrobi i srcu i onda - ujedanje svih tvojih najbolnijih tačaka,
mesta gde peče i dečiji puder, dosipanje soli po živim ranama, počinje...Sve
dok te potpuno ne ubiju u ljubav.
Tako je muzika, za
koju je moj Medan uvek govorio da je više od mene voli, uzela moju veliku
ljubav, oca moga deteta. Ona ga je stvorila, ona ga je i uništila... Jer vreme
ratova devedesetih je za nekoga osetljive duše, pogubno bilo... Vreme kada
muzika i istina nikome trebala nije.
* * *
To popodne
opročitavam ja “Ćupriju” i stižem do mesta kada pisac priča o tome zašto je
Mehmed Paša odlučio da sazida taj čuveni most, da spoji i prespoji dve obale i
dva carstva. Šta ga je bolelo tako jako i teško, da je samo jedan takav
spomenik na bol mogao da ga umine!? Čitam o majkama koje trče bose po smrznutom
kamenu za janičarima, izvikujući imena svojih sinova, do zadnje žičice u glasu
i zadnjeg daha snage...
I uvek u toj
priči, plačem.
Moje dete me gleda
i pita zašto... Ja mu o sepetima priču
pričam, o majkama... Uplašeno pita ima li Turaka još, da li po decu dolaze i
odnose ih?! On bi da čita, nekako... Sviđaju se njemu kao i meni te priče od
slova prepletenih načinjene...
Zato u našoj kući
danas, i u wc-u, imamo lepu hrastovu policu za knjige, sa odabranim naslovima,
za svakog posetioca po nešto:
“Tata, ti si lud“,
“Hari Poter”, par komada Bukovskog, njegove proze i poezije... , “Znakovi pored
puta“ , „Istorija muzike“ i naravno, Bahov „Dobro temperovani klavir“... Kažem
vam, za svakog po nešto!
* * *
Divan dan,
sunčan... Prema moru, uz reku vozim. Ugledam je sa puta! Lepoticu izvajanu! Taj čas u srcu
osetim da ćemo se ovaj put, ona i ja zauvek vezati i tople prijateljice
postati.
Drina sva
izranjavana. Zatvorili nekim tehničkim čudom ustave na brani, pa Drina opala
metar, dva...
Mirna, bez ijednog
vira, puna žabokrečine... Kao neka naša
vojvođanska bara. Nešto nije ni onako smaragno zelena kao uvek, nego siva,
zamućena, blatnjava...
Na stubovima mosta
otvorene rane. Taj metar, dva stuba koji
je do skora prekrivala, obilazila, mazila i
milovala zahuktala i zapenušana bistra voda, sada je ogoljen i u tom delu prljavo zelen,
buđav, ružan...
Grehota ga gledati.
A oko prilaza
ćupriji ogromni kamioni i buldožeri, gomila užurbanih radnika koji svi rukama
sa velikim čekićima nešto kuckaju, ritmično u skladu sa dizanjem sunca, pa sve
do njegovog zalaska...
Velike gomile
belih, mermernih gromada koje gvozdene viljuške skupljaju i guraju pod vodu, u
podnožje stuba, praveći zemljotresnu buku, praćenu oblakom bele, fine, mermerne
prašine koja ide u oči, u usta, ne dajući ti da dišeš...
Pitam ženu u
radničkom odelu sa šlemom na glavi, šta se dešava?
„Renoviraju se prvi
i drugi stub , oštećeni su. U pitanju su
veliki radovi koje je finasirao neko iz Evrope“, koliko razumeh i zapamtih.
Takve stvari ne pamtim, nevažne su mi i nikada ne znam da ih dobro ispričam i
prepričam. Pamtim samo ono što oči vide a srce i um osete. Samo to mogu da
ispričam tačno, verno i do poslednjeg najsitnijeg detalja.
“E, sreće moje da
baš u gradnju dođem!”
Umorna od vožnje,
ležim u sobi. U „Anikinoj kafani“ sam,
zadivljena činjenicom što uopšte dolazim u kontakt sa Anikom na bilo
koji način, što ona kao i Ćuprija, moja postaje.
Topao i udoban
restoran u prizemlju. Stilski nameštaj, slike Drine i mosta, gramofoni sa trubom, stari radio aparati...
Čisto, prijatno...
Sa konobarom koji
je pravi konobar, što je retko videti u današnje vreme.
Stariji čovek,
preko pedeset, visok, tih i nenametljiv...
Ali kada ja
pomislim da bih još jednu čašu bele, mirišljave, hladne “Graševine”, evo njega
...
Odjednom se stvori
tu, iznad naslona od moje fotelje, saginje se blizu mog uveta i pita želim li
još jedan deci? I da li mi je
sudžuk prijao u kombinaciji sa domaćim hlebom, zbog koga sam sutradan u
odlasku, morala da svratim u kuhinju kod kuvarice i da joj dam sve komplimetne
za hleb kakav nikada nisam uspela da napravim svojom rukom!?
Mirišljav, sa mekom
korom i bezbroj u nepregledni lavirint složenih rupica, većih, manjih...
Prepunih toplog vazduha, koji miluje nepce...
Ležim, slušam vreme
kako unatrag prolazi...
Jer majstori kuckaju i u sasvim neka druga doba i priče mene vraćaju...
Prisećam se Ivinog opričavanja višegodišnje gradnje ćuprije kada je cela kasaba bila, kao i sada, prepuna prašine, tuđeg i nepoznatog sveta koji se vrzmao tuda, sa istim tim belim kamenom dovučenim iz Dalmacije, sa kojim su stigli i majstori koji su znali kako i na koji način da mu nađu žicu u koju samo jednim udarcem, od jedne dobijaš dve gromade...
Prepuna tih zvukova
koji cepaju mrtvu tišinu popodneva na vrelom, još uvek avgustovskom suncu,
glasova koji se dovikuju ali sada pojačani zaurlavanjem viljuškara, bagera i ogromnih
kamiona sa točkovima većim od mene same!
Odem i preselim se u to vreme.
Aniku veselu i
neukroćenu, drugaricu moju po kafani i ljubavi vidim! Duvan obe motamo i uz
kafu momke iz kasabe pričamo... Ljubavi
i muzike smo pune, sve nam koža tesna pa
srce iz nje hoće da izađe. Nanule na bose noge nosimo pa kada ljubavi svoje po
mračnim sokacima pratimo, u ruke ih uzimamo...
Klepet nas odaje!
Vidim Abidagu tako
jasno i živo, oznojanog sa penom u uglovima usana, kako štapom zavodi red među kulučarima,
uterujući strah u kosti svakome ko ga vidi, još uvek neotkriven u svom zlu od
strane Vezira koji ga je postavio, Sokolovića Paše iz obližnjeg sela,
uspavanog tu na brdu blizu kasabe. Silan
i moćan, sve dok Vezir ne sazna kako ga je potkradao. Svaka sila ima jaču iznad
sebe...
Naši današnji
moćnici, izgleda, nikada nisu čitali ni knjige ni bajke jer bi znali da sve ima
svoj kraj i da svaka moć izgrađena na strahu, krađi i nepravdi ima svog Vezira iznad sebe koji će kad–tad
stati na kraj svemu...
Popodne šetam preko
nje... Zastajem, zagledam pukotine, tragove bivših ruku po njima slutim...
Sednem na klupu namenjenu putnicima
namernicima koji bi na sredini mosta da odmore i po koju sa ljudima razmene...
Nema više onoga sa ibrikom i kafom... Nema ni ljudi.
Zapalim cigaretu i
kroz dim ugledam onoga što se na istom mestu, godinama nakon kraja gradnje
mosta, kockao u sred noći na toj klupi ,
do zadnjeg dinara, imetka, svega što je imao...
Sve dok protivniku,
crnom i mračnom Đavolu, nije i dušu prodao...
Kockati se sme samo
onaj ko zna tačno do koje mere ide, gde će stati, a gde nastaviti! Kocka je za
matematičare a ne boemske duše, prepune ljubavi i patnje, jer se prvi mogu sa
njom nositi nikada ne dozvolivši da im uđe, kao ona muzika, pod kožu i zavuče se
u svaku poru.
Ovi što za ljubav,
žene i kafane ginu, ne smeju joj ni blizu prići, nikada! Zauvek će nestati u njenim ponorima, crnim i
mračnim.
Setim se tada,
sedeći na toj klupi, kockara koga znam. Divan mladić, školovan u inostranstvu,
perspektivan... Momak koji je jedne
lude beogradske noći izgubivši stan i svu ušteđevinu izašao iz zadimljene,
zabravljene prostorije gde kocka gradska elita,
uhvatio se za kontejner i povraćao sve iz sebe, izobličen od muke i bola,
savijen, zgrčen sa šakama pritisnutim na stomak...
Tada, prazan, bez
utrobe svoje u sebi, ugledao svoje
“Guči” cipele njome umazane . Shvatio da je kraj i da mora da nađe sebi leka...
Muka velika.
Obilazim Andrić
grad koji je mnogo bolji Kusturičin projekat od onoga na Zlatiboru jer je topliji
i iskreniji, manje željan dobrog profita, a otvoreniji prema ljudima koji će
uživati u tim prelepim kamenim građevinama, malim skrivenim kafićima i sedeti
na vrelim stepenicama...
U sredini, u samom
centru prelepog mermernog, na han nalik grada, je spomenik mom mezimcu i
uzoru... Ne marim ja za tog Nobela puno jer jutros čujem na vestima da je čak i
Dačić Ivica mogući kandidat za istu?!
A i znam lično,
čitala ih, neke pisce koji baš i nisu
zaslužili da je dobiju.
Ili ja jezik njihov
ne razumem a Šveđani kontaju o čem’ se radi?!
Spomenik je prelep,
odmeren i elegantan...
Mene je Andrić
kupio rečima, pričama, osećajem za ljude i njihovu psihologiju. Sve je o tome
znao.
Ko ga nikada nije
čitao, samo neka „Zlostavljanje“ u ruke uzme
i sve će mu se kao dan razjasniti i Ivu zanavek prijateljem dobrim,
načiniti!
Najviše time što
sam uvek između njegovih ispisanih redova, prepoznavala svoju sopstvenu
nedoumicu o tome ko sam, čija sam i kome ja, zapravo, pripadam?!
Te reči koje
koristi, pomešane...
Turcizmi, malo
hrvaštine, malo podilaženja i divljenja Srbima a sve začinjeno ponekad nekom
potpuno nam stranom reči, tek da naglasi da je on, u stvari, Veliki i da ga ceo
Svet zna?! A i on zna Svet!
Uveče idem ponovo
na ćupriju...
Srećem mladi par.
Švajcarac, ona Austrijanka. Drže flašu belog
vina i par plastičnih čaša na kamenoj ogradi mosta, preko koje je skočila ona
nesretnica, ne sećam se iz kog zaseoka, što su hteli da je udaju protiv njene
volje za čoveka koga ne voli, pa ona sa konja, u svadbenoj nošnji, na putu
preko do kasabe gde će biti data i
predata zauvek tom mrskom i bogatom čoveku, vinula, raširila svoja krila i
skočila u zahuktalu Drinu, vođena samo slepom ljubavlju bez koje život nema
nikakvog smisla.
Zovu me! Osmehom i
engleskim, koji tek toliko razumem.
Da popijem sa
njima... Na putu su po bivšoj Jugoslaviji već dva meseca, sutra put mora kreću...
Obišli celu
Vojvodinu, upoznali divne ljude i od njih, u Somboru, dobili to belo, podrum “Kovačević ”. Ja im
objašnjavam da je Kovačević iz Iriga, sa Fruške gore, da to nije vino iz
Sombora, nego sremsko je...
Pričam im da vina
rođena kod nas nisu baš neka jer im fali sunca...Taman još mesec dana, da bi
bila prava, bogata i jaka! Radosno se osmehuju
jer je moj engleski razumljiv samo
Turcima i Tunižanima. Bar do sada je tako bilo?!
Ali, to nije
prepreka da nazdravimo i popijemo...
Ona vadi iz ranca
knjigu!
”Ćuprija na Drini”
engleskim rečima pisana.
Kaže želi da sazna
sve o mostu, prelep je! Nešto najlepše što je videla za sve vreme puta! A čula
je, da u knjizi koju u ruci drži, sve o njemu, kako i zašto je stvoren,
detaljno piše.
Zamislite mene,
posle 3, 4 deci belog kako se ubijam da
joj na engleskom objasnim sve ovo što sam vama sada pričala.. Sve ne znam šta
bih pre rekla. Sve je bitno i važno:
Rukama joj Ćorkana
i nabijanje na kolac crtam. I Arapina u stub uzidanog objašnjavam... Čak je i
ubeđujem kako čitanje knjige na tom, sorry,
siromašnom jeziku koji ni reč za “Ćupriju“ nema (most i ćuprija nisu
isto!), nikada neće do kraja rasvetliti joj sve tajne koje tamo pišu.
A pregršt je tajni
u njoj sakriveno.
photo credit: www.novosti.rs
Нема коментара:
Постави коментар