3. 4. 2015.

Mona Lisa Sjevera


Kaže mi sinoć, da mi je, kao ljubitelju slikarstva, spremila jednu priču. Za mene ju je pisala, o meni je mislila dok ju je plela, zamišljajući me zabrinutu, sa glavom među rukama. Kao da me vidi i gleda...

Čim sam počela da je čitam, već negde kod reči „ljepota“, znala sam koju mi je namenila! Znala sam da je pogodila!

Tu sam sliku zavolela mnogo pre nego sam prvi put čitala tu, možda izmišljenu, priču o njenom stvaranju. Iz njenih boja isijava nežnost i ljubav, koju samo pravi umetnici, svojim delom, mogu preneti i pokazati drugima.

Neko četkicom, a neko, kao moja današnja draga gošća, rečima!

Dobro mi došla, Farah Krvavac McCulley i hvala ti na ovom divnom poklonu!






"Svi ljudi ovoga svjeta vole ljepotu. Neki je pronalaze u muzici, neki u fotografiji. Jedni u mirisima, drugi u okusima. Mnogi od nas se dive ispisanim mislima a oni preostali bez daha ostaju pred naslikanim djelima. Koliko god nas na svjetu ima toliko je i različitih definicija što je to ljepota.

U jednom se, skoro čitav svjet slaže…..ili bar onaj dio njega koji se profesionalno bavi umjetnošću ili kritikom umjetnosti. Tako je i nastala lista najljepših umjetničkih djela na svjetu. Slikarskih.

Nabrojali su njih 10. Na izgled nebitan broj naspram svih ikada naslikanih. Ne znam da li je lista pravedna ili ne. Znam samo da sam ih dugo posmatrala na ekranu svog "prozora u svjet" i pokušavala da odaberem jednu koja me specijalno inspiriše. Toliko da uz nju ispričam priču njenog postanka iz nekog svog ugla, nepopravljivog romantika i one vječno u ljubav zaljubljene. I našla sam je. Pričam Vam priču Mona Lise Sjevera.

Johannes van der Meer i Griet. Priča Grande Mastera i njegove male sluškinjice. Griet je bila šesnaestogodišnja kći zanatlije koji je slikao po keramičkim pločicama. U jednoj nezgodi na radu je izgubio vid. Familija je tako ostala bez glavnog izvora prihoda i Griet je morala otići da radi kao sluškinja u kući Marie Thins, punice Johannes van der Meer-a.  

Slikar i diler umjetninama, Johannes je u to vrjeme vjerovatno bio u svojim tridesetim. Otac već šestog djeteta (od ukupno njih 14). Godina dešavanja je bila 1664.

Njihova privlačnost je gotovo opipljiva od prvog trena kad su im se pogledi susreli u njegovom studiju koji je Griet trebala svakodnevno čistiti. 

Svaka ljubav i opsesija puna je erotike, požude, krvi, suza i boli. Tako i Johannes-ova i Griet-ina platonska veza je nabijena morem emocija. Njegova želja da poljubi te pune usne, jedva rastvorene, blistave, dovodila ga je do ludila.

Dok je sjedila i pozirala za sliku, koja je nastala u tajnosti od njegove ljubomorne supruge, rekao joj je "obliži usne". Obilazio je oko nje mačijim korakom, gotovo je proždirao pogledom dok je ona stidljivo grizla svoje pune usne i lagano jezikom prelazila preko njih. A one su, nabubrene od želje za njegovim poljubcem, podrhtavale. Noćima ga je proganjao njen pogled ka njemu, pun čežnje, onako preko ramena.

Danima su živjeli od ponekog slučajnog dodira, kad bi im se prsti na tren dotaknuli i kroz oboje proletili trnci. Tada bi svjet mimo njih nestajao i ostajali bi samo njih dvoje, prikovani jedno uz drugo pogledom. Tad bi miris onog drugog ispunjavao cjelu prostoriju i čuli bi  jedino svoje disanje.

Trenutak kad je Griet dobila biserne naušnice njegove supruge bio je presudan za ostatak njenog života. Dopustila je Johannes-u da joj probuši uši. Usijana igla u njegovoj ruci, kap krvi na resici uha i jedna suza bola iz njenog oka. Njegovi prsti koji tu suzu razmazuju po njenim usnama koje tako silno želi zagristi i ljubiti do iznemoglosti.

Tu noć se Griet podala svome momku u nekom mračnom kutku, prislonjena uz zid, luda od strasti i želje za onim drugim kojeg nikada neće moći imati......
Ljubomorna supruga, koja konačno saznaje za sliku i izbacuje je iz kuće.
Johannes kojem se srce kida za Grietom ali koji ne progovara niti jednu riječ da je zaustavi. Žrtvuje je zbog svog komfora i mira u kući.....

Ljubav i bol idu ruku pod ruku.....ko zna, možda to i nije bila ljubav nego samo čista i sirova požuda...ali iz nje se rodilo veličanstveno djelo.....još uvjek živo nakon gotovo 350 godina........jedna od 10 najboljih slika svih vremena...."Djevojka sa bisernom naušnicom".

Tako vam je nastala Mona Lisa Sjevera."



photo credit: www.artnit.net 
              www.rts.rs

Нема коментара:

Постави коментар